Sunday 24 June 2012

GUD LUCK UOLS.....

assalamualaikum....
setelah sekian lama.... 
aim tak update blog .... 
malam ni... terbuka hati nak update blog kesayang aim ni....
motifffff....

mesti ada yang rindukan.... hahahahaha... nak baca blog aim ni....
ADUI DISINI KER>>

ok lah.... cam ni perangai aim malam ni mengada2 bukan sikit tapi banyak....
hahaha bab aim nak ucapkan.... 
gud luck to all my 

HADEK,
KAKAK,
ABANG,
PAK CIK,
MAKCIK,

yang akan menduduki final exam yang bakal tiba .....

jangan risau walaupown ada yang study last minit hendak nya,,,
yang penting yakin jer bila masuk dewan nant blh jawab....

"SIAPA KATA STUDY LAST MINIT TAK BLH DAPAT POINTER TINGGI"

......WEI AWEK LAH....

bergantung cara kita belajar.... hahahahaha

tips untuk kita kongsikan bersama ek.... disaat akhir ini...


Bertenang

Rileks, jangan gelabah tak tentu pasal. Panik tidak membawa apa-apa faedah. Salah diri sendiri jugak siapa yang suruh study last minit? Lepas bertenang, buat penilaian terhadap subjek-subjek atau bab-bab yang perlu dipelajari. Aku selalunya mengutamakan subjek yang agak berat dulu.

Tumpukan Bab-Bab Penting

Bila belajar last minit ni biasanya tak sempat nak study semua bab. Seeloknya study bab-bab yang penting dulu. Keutamaan harus diberikan kat bab-bab penting ni. Kalau ada masa aku akan study bab-bab yang lain. Kalau tak sempat juga aku akan baca sekali imbas saja ikut kesesuaian. 
Saat darurat macam ni highligter sangat berguna. Highligh semua isi-isi utama. Senang sikit mata nak nampak isi-isi utama tu

Buat Nota Ringkas

Aku pun tak pasti sama ada amalan buat nota ringkas bila study last minit ni betul atau pun tidak. Tapi itulah yang aku buat. Nota tu biar ringkas dan padat. Kalau boleh gunakan rajah atau gambar. Nak lagi best gunakan pen yang warna-warna untuk buat nota tu lebih menarik.


Rehat Secukupnya

Kita ni manusia bukannya robot. Badan kita perlukan rehat. Otak kita pun perlukan rehat. Berehat sekejap lepas belajar dalam satu tempoh yang lama. Bila dah study lama dan tak dapat-dapat nak faham, mungkin otak kita sudah lesu. Jadi seeloknya berehat dulu.
Bercakap pasal rehat. Walau macam mana pun aku akan pastikan aku tidur selepas belajar. Aku pernah blur dalam dewan peperiksaan sebab tak tidur dan study sepanjang malam. Kecewa sungguh, aku dapat B- untuk subjek statistik yang merupakan subjek kegemaran aku masa tu.
Pernah dengar atau terbaca tak pasal benda ni? Otak akan memindahkan maklumat yang diperolehi dari memori jangka pendek ke memori jangka panjang waktu kita tidur. Atas sebab ni selalunya aku suka tidur lepas study tapi bila belajar waktu malam aje la. Aku tak suka tidur siang sebab aku rasa buang masa aje.


Ikut Nasihat Pakar

Ni tips yang paling penting. Aku ni bukannya seorang pakar. Aku belajar ikut cara yang aku rasakan sesuai dengan cara aku belajar. Jika dirasakan sesuai dengan diri kalian, korang guna pakai la.

apa pown yang paling penting....
USAHA, DOA LEPAS TU TAWAKAL JER LAH...
SIAPA SURUH STUDY LAST MINIT HAHAHAHAH

HAHAHAHAH... AIM DOAKAN SEMUA BERJAYA YER.....

MUAH XOXO~~~~

OK LAHdhuuuuuuu

2 comments:

Syahirah Suhaili said...

amboi aim..kelas tips aim..haha..neway,gudluck kat kengkawan yang nak exam..insyaallah dapat result gempak2 :D

aim tetap gembira said...

hahahahahahh biasa lah tu